قصه تعریف کردن در سینما به معنی پشت سر هم قرار دادن چند اتفاق و واقعه نیست / سینماگران ما قصهگویی را فراموش کردهاند
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۹۵۰۸
حسن کلامی تهیهکننده فیلمهای سینمایی «ماهیها عاشق میشوند»، «کودک و فرشته»، «هیچ کجا هیچ کس» و «آبادان یازده 60» معتقد است که کنار گذاشتن قصه در آثار سینمایی یکی از دلایل کم شدن میزان مخاطبان سینما است و تأکید دارد که سینماگران ایران قصهگویی را فراموش کردهاند.
حسن کلامی تهیهکننده سینما در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: سینما بدون قهرمان معنایی ندارد، آثار پر مخاطب سینما در همه جای دنیا معمولاً آثاری هستند که قصه و قهرمان دارند و قهرمان کاراکتری است که چه مثبت و چه منفی ما به عنوان مخاطب با او همراه میشویم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کلامی خاطرنشان کرد: فیلم «شنای پروانه» اثری قهرمان محور است اما کاراکتر اصلی آن که جواد عزتی بازیگرش است را نمیتوان کاراکتری کاملاً مثبت دانست. همین که کاراکتر اصلی فیلم یک هدف دارد و برای رسیدن به هدفش موانع را پشت سر میگذارد و وقایعی برایش رخ میدهد که داستان را شکل میدهند به این معنی است که فیلم قهرمان دارد. دلیل اصلی اینکه آثار سینمایی ما قهرمان ندارند این است که گویا سینماگران ما قصه گفتن را فراموش کردهاند یا اصلاً توانایی تعریف قصه ندارند.
او افزود: قصه تعریف کردن در سینما به معنی پشت سر هم قرار دادن چند اتفاق و واقعه نیست. در اکثر آثار سینمایی که میبینیم معمولاً قواعد داستاننویسی را به درستی رعایت نکردهاند، قصهای تعریف نمیکنند و در نهایت کاراکتری شکل نمیگیرد که بخواهد قهرمان باشد. اتفاقات و وقایعی که در آثار سینمایی ما پشت سر هم تعریف شدهاند معمولاً هیچ ارتباطی با هم ندارند و مخاطب نمیتواند با آنها ارتباط برقرار کند.
تهیهکننده فیلم سینمایی «زخم شانه حوا» تأکید کرد: حدود 70 درصد آثار سینمایی ما معمولاً اینگونه شدهاند و استقبال مردم است که نشان میدهد این آثار کیفیت لازم را دارند یا خیر. وقتی اکثر این آثار نمیتوانند نظر مخاطب را به خود جلب کنند مخاطب به سمت آثار سخیف و مبتذل میرود که کمکم سلیقهها آسیب دیده و تعداد آثار تولید شده به این شکل زیاد میشود. صاحبان فیلمهایی چون «روز صفر» که آثاری قهرمان محور هستند و برای تولیدشان تلاش بسیاری صورت گرفته در این شرایط ترجیح میدهند وارد این میدان نشوند و در واقع کنار میمانند و چند سال بعد که نوبت به اکرانشان میرسد هم دیگر موضوعشان کهنه شده و تمام زحمات گروه به هدر میرود.
کلامی درباره زمان رونق آثار قهرمان محور در سینمای ایران گفت: سالهای اواخر جنگ و چند سال بعد، از آنجا که جامعه به قهرمان نیاز داشت به سمت آثار قهرمان محور رفتیم و فیلمهای متعددی از جمله «گذرگاه» شهریار بحرانی، «دوئل» و «کیمیا» محمدرضا درویش، آثار ابراهیم حاتمیکیا، «سجاده آتش» و... ساخته شدند که واقعاً فیلمهایی قهرمان محور بودند و میتوان آنها را حتی از بهترین آثار سینمای ایران دانست اما پس از پایان جنگ تحمیلی ذائقهها عوض شد و فضای سینما به سمت دیگری رفت. البته در شکلگیری این وضعیت نباید تأثیر مسئولان سینمایی را نادیده گرفت که کمکهای لازم را کنار گذاشتند و در واقع بخل و حسد باعث شد وضعیت به این شکل شود.
این تهیهکننده تصریح کرد: امروز وقتی تهیهکنندهها اسم سینمای دفاع مقدس و جنگ را میشنوند دغدغهشان دوچندان میشود که چگونه این فیلم را بسازند و در گیشه هم موفق باشند چرا که دیگر کسی به دیدن این آثار نمیآید. سینمای ما به سمت سینمای اجتماعی رفته و در سینمای اجتماعی هم معدود فیلمسازان چون مسعود کیمیایی بودند که آثارشان قهرمان محور بود.
او افزود: البته نباید این گفتهها اینگونه برداشت شود که من با سینمای اجتماعی که حتی قهرمانی ندارد مخالف هستم. اتفاقاً در این حوزه نیز آثار بسیار خوب و باکیفیتی ساخته شده است که هیچ قهرمانی ندارند. سینمای اجتماعی نمیتواند به وضعیت جامعه و معضلات آن بی تفاوت باشد اما متأسفانه برچسبهایی چون سیاهنمایی هم به فیلمسازان اجتماعی اجازه نمیدهد به سراغ این موضوعات بروند و سینمای ما کمکم به سمتی میرود که کاملاً خنثی و بی خاصیت میشود.
کلامی در پایان درباره وضعیت امروز سینمای ایران تصریح کرد: سینمای ما رو به نابودی است و متأسفانه هیچ پشتوانهای برای آن وجود ندارد و کاملاً ورشکسته است. نزدیک به دو یا حتی سه سال فیلمها انباشت شده و در صف اکران هستند و امکان اکران هم وجود ندارد. در این شرایط عجیبتر این است که هنوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت صادر میکند و اصلاً معلوم نیست این حجم از تولید اثر سینمایی قرار است کجا اکران شود. به زودی با بازگشایی سینماها شاهد یک بلبشوی بزرگ خواهیم بود چرا که تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هم به کمک سینما نمیآیند و فقط تلویزیون چند فیلم خریده که در نوروز پخش کرد و همان فیلمها هم آثاری دولتی بودند که دغدغه بازگشت سرمایه ندارند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تلویزیون جنگ سینمای ایران سینمای دفاع مقدس نوروز حسن کلامی قهرمان در سینما زخم شانه حوا سینمای اجتماعی آثار سینمایی آثار سینمای قهرمان محور تهیه کننده فیلم ها پشت سر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۹۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«هفت» از امشب راهی آنتن میشود/ بررسی موضوع جنایی
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیهکنندگی محمدحسین تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی از امشب جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش میرود.
در این برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی، محمدرضا نصراللهی استاد دانشگاه و مرتضی علیزاده کارگردان فیلم «بیبدن» به بررسی موضوع سینمایجنایی میپردازد.
همچنین میز «نقد سینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق به فیلم «بیبدن» و میز «نقد سینمای جهان» با حضور سید حمیدرضا قادری و آرش خوشخو به فیلم سینمایی «Dune ۲» خواهد پرداخت.
سری جدید برنامه «هفت» قرار بود از جمعه هفته گذشته روی آنتن شبکه نمایش برود که به دلیل مشکل فنی، پخش این برنامه سینمایی به این هفته موکول شد و از این پس جمعه شبها از ساعت ۲۳ در شبکه نمایش مهمان بینندگان و مخاطبان خود خواهد بود.
کد خبر 6095537 سید امیر شایان حقیقی